کشف ژن های مرتبط با کاهش وزن تولد، کوتاهی قد وخطر ابتلا به دیابت

 یک گروه بین المللی از دانشمندان علم ژنتیک، 4 ناحیه ی ژنی را در انسان کشف کردند که با کمبود وزن تولد مرتبط می باشند. سه ناحیه ی ژنی کشف شده بروی متابولیسم در بزرگسالی  تاثیر می گذراند و به نظر می رسد نتایج دراز مدتی نظیر کوتاهی قد در بزرگسالی ، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون را بدنبال دارد.

 به گفته ی پرفسور Grant  در این مطالعه ی بزرگ ، شواهد دیگری دال بر تأثیر ژنها  بر رشد جنین به شواهد قبلی افزوده شد. اثر تجمعی این ژنها شگفت آور است و تأثیرات آن معادل تأثیر کشیدن سیگار توسط مادران در طی دوران بارداری است که به عنوان یک عامل کاهش وزن کودکان شناخته شده است. ما در حال حاضر می دانیم که کاهش وزن زمان تولد سبب افزایش خطر مشکلات سلامت  در دروه ی بزرگسالی می شود.

این مقاله در مجله ی Nature Genetics(3 دسامبر 2012) منتشر گردید و دومین مطالعه ی بزرگی است که بروی وزن هنگام تولد بوسیله ی کنسوسیوم ژنتیک رشد  دوران جنینی (EGG)که متشکل از گروهی از دانشمندان چندین کشور استف انجام شده است(انگلستان، فنلاند، هلند و ایالات متحده ی آمریکا).

 در ابتدای امسال ، هزینه ی تحقیقاتی برای مطالعه ی EGG(بزرگترین مطالعه ی ژنومی) بروی چاقی دوران کودکی تأمین گردید و طی این تحقیق  2 واریته ی ژنی جدید که خطر چاقی را در کودکان افزایش میدهد، کشف شد .متاآنالیز داده ها و پیگیری این تحقیق بروی تقریباً 70 هزار فرد اروپایی ، عرب، آسیایی  وآمریکایی آفریقایی تبار از میان 50 تحقیق مجزای انجام شده بروی بارداری و تولد انجام گردید. علاوه بر تأیید 3 ناحیه ی ژنتیکی که قبلاً کشف شده بود که بروی کاهش وزن دوران تولد تأثیر دارند کنسوسیوم 4 ناحیه ی جدید ژنی : ADRB1, LCORL, HMGA2و یک ناحیه  بروی کروزوم شماره ی 5 را کشف کردند.

دو ناحیه  از ژنهای کشف شده ی قبلی با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالی مرتبط است درحالیکه 2 ناحیه  از نواحی ژنی جدید با خطر کوتاهی قد و قامت در بزرگسالی مرتبط می باشد. ناحیه ی سوم که ADRB1نام دارد  با افزایش فشار خون در بزرگسالی مرتبط است .این اولین باری است که دانشمندان ارتباط ژنتیکی مشترکی را بین وزن تولد و فشار  خون یافتند . مکانیزم های تاثیرات بیولوژیکی نواحی ژنتیکی کشف شده بروی رشد دوران اولیه ی جنین و متابولیسم در بزرگسالی هنوز کشف نشده است. اگر چه دکتر Grantمی گوید این مناطق برای تحقیقات مهم محسوب  می شوند وتمرکز تحقیقات بعدی باید بروی  این مناطق انجام گیرد.

این تحقیق سر نخ مهمی برای محققین برای کشف مکانیسم های مسئول کنترل رشد  جنین در دوره ی بارداری فراهم آورده است که میتواند درک بهتری را از چگونگی  مدیریت مشکلات رشد در دوره ی بارداری برای دانشمندان فراهم کند.

پرفسور گرانت میگوید: این تحقیق ژن های مهمی که در رشد دوران اولیه  تأثیر دارند وتأثیرات آن در مراحل بعدی را مشخص نمود، در حالیکه ما همچنان برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد زیست شناسی ومفاهیم مهمی که در مداخلات دوران  بارداری برای بهبود وزن تولد و فواید سلامتی مادام العمر آن دخالت دارد، تلاش می کنیم.

منبع : www.sciencedaily.com/releases/2012/12/12120164031.htm